ارزیابی طرح گادامر در نقد شکاف میان زیبایی و حقیقت در زیبایی شناسی مدرن

پایان نامه
چکیده

به نظر برخی از مفسران و منتقدان در دوره ی مدرن و به طور خاص در زیبایی شناسی کانت شکافی میان زیبایی و حقیقت ایجاد شده است. کانت با تأسی از وجه سوبژکتیویستی و ایدئالیستی فلسفه ی مدرن ادراک زیبایی شناختی و هنری را به صرف «لذت زیبایی شناختی» سوبژه تقلیل می دهد و هرگونه وجه «معرفتی» هنر را منکر می شود. در نوشتار حاضر این مسأله را در گفتمان های مهم زیبایی شناسی مدرن با محوریت نقد گادامر بر آن و ارزیابی خوانش او از این مسأله در فصولی چند پی گرفته ایم. پرسش هایی که راهبر ما بوده اند و چارچوب متن رساله را جهت داده اند به این شرح است: چرا و چگونه در دوره ی مدرن (و به ویژه در زیبایی شناسی کانت) میان حقیقت و هنر شکاف ایجاد می شود، مبانی و عوامل چنین شکافی چیستند؟ نسبت میان حقیقت و زیبایی در گفتمان های زیبایی شناسی مدرن به چه شیوه ای تکوین یافت و مشخصه های هر یک چیست؟ و نهایتاً این که راه-حل گادامر (به تأسی از هایدگر) در جهت فراروی از این شکاف چیست و تا چه حد توانسته از چنین شکافی فراروی کند؟ برای درک منظر و نحوه ی تفسیر گادامر از شکاف میان زیبایی و حقیقت در زیبایی شناسی مدرن با محوریت زیبایی شناسی کانتی، ابتدا به طرح و بررسی مولفه های مهم هرمنوتیک فلسفی او پرداخته شده است که در شیوه ی تعامل او با سنت زیبایی شناسی مدرن بی واسطه دخیل بوده اند. سپس جهت بیان بهتر مسأله و روشن شدن موضوع، مسائل و چارچوب زیبایی شناسی، به زمینه های شکل گیری زیبایی شناسی به-مثابه یک علم در دوره ی مدرن و نیز مولفه های عمده ی آن پرداخته-ایم. حال با این پیش زمینه نسبت میان حقیقت و زیبایی در سه گفتمان مهم زیبایی شناسی مدرن (با محوریت کانت، هگل و نیچه) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. آن چه از بررسی اخیر به دست آمده این است که زیبایی شناسی مدرن تک صدا و مبتنی بر یک خوانش واحد نیست، بلکه طیف گسترده ای از چندصدایی ها و چندمعنایی ها را در بر می گیرد، تا جایی که در مورد هر کدام از این گفتمان های محوری بایستی در باب نسبت میان زیبایی و حقیقت حسابی جداگانه باز کرد. اما نکته ی محوری این است که زیبایی شناسی به مثابه یک علم از نگرش سوبژکتیویستی دوره ی مدرن همواره متأثر بوده و این امر مبنایی موجه برای پذیرش برخی از نقدهای گادامر و هایدگر بر این سنت است. هایدگر در مقام استاد گادامر چونان حلقه ی واسطی است که ما را از مولفه های سوبژکتیویستی دوره ی مدرن به نحو عام و مولفه های زیبایی شناسی به نحو خاص به خوانش انتقادی گادامر رهنمون می کند. او زمینه های نقد بر این سنت را به نحو کلی فراهم کرد و از تقلیل حقیقت هنر به «استتیک» و صرف لذت زیبایی شناختی برآشفت. بنابراین، هایدگر در طرح مجدد نسبت میان حقیقت و زیبایی (هنر) حق تقدم دارد و همو بود که راه را برای گادامر هموار کرد. در ادامه ابتدا گام سلبی گادامر در نقد زیبایی شناسی مدرن و چارچوب کلی نقدهای او بر این حوزه مورد بحث قرار گرفت و پس از آن گام ایجابی او با توجه به توسلش به انگاره های بازی، فستیوال و بازخوانی هرمنوتیکی برخی از مفاهیم محوری دیگر در حوزه ی هنر و زیبایی به مثابه بدیلی برای «آگاهی زیبایی شناختی» و «تمایزگذاری زیبایی شناختی» مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت. نتیجه ای که از این بحث اخیر حاصل شد این است که گادامر با بهره گیری از چنین انگاره-هایی در دفاع از تجربه ی هنری، رخداد فهم و گشودگی حقیقت در سپهر هنر تاحدی توانسته است خود را از برخی از برایندهای سوبژکتیو حاکم بر زیبایی شناسی مدرن برهاند و این شکاف را پُر کند، گرچه از جهاتی هنوز برخی از ایده های زیبایی شناسی کانتی را هم چنان خواسته یا ناخواسته تکرار می کند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقد زیبایی شناسی هنری در متن ادبی

موضوع این پژوهش، ارائه پیشنهادی است برای نقدِ زیبایی‌شناسانه ‌هنریِ متن ادبی.تازگی این نوع نقد،در یافتن زیبایی هنری است. از این روی شگردهای بلاغی، یا به عبارتی برجسته سازی‌ها، ابزاری برای جستجو و دست‌یابی به زیبایی هنری، در متن ادبی هستند و جلوه دیگری از ظهور زیبایی، در متن را می‌نمایانند. روش کار چنان است که ابتدا با به کارگیری اصول و شیوه‌های زبان شناسی ساختارگرا، برجسته‌سازی‌های زبانی را درمتن...

متن کامل

زیبایی شناسی رنگ و طرح در قالیچه های محرابی بلوچ

 قالیچه های محرابی بلوچ از اهمیت و اعتبار خاصی در بین فرش شناسان برخوردار است، چرا که نمایانگر آداب، رسوم و فرهنگ قومی است که سالیان درازی با تولید آن، هویت مشخص و جدایی در بین سایر مناطق برای خویش بدست آورده است؛ به گونه ای که با مطالعه ماهیت آن، به راحتی می توان از طریق مشاهده به بلوچ بودن یک قالیچه پی برد. زیبایی هنری قالیچه های محرابی بلوچ برخـاسته از ذهنیات هنرمندانـی است که تفکـرات دینـی ...

متن کامل

ارزیابیِ نقد شیلّر بر زیبایی شناسی کانت

فریدریش شیلّر در طرح اندیشه ی زیبایی شناختی خویش از نقد قوه حکم کانت و با ارزیابی انتقادیِآن آغاز کرد. هرچند او نزد عموم اندیشمندان فیلسوفی کانتی شناخته م یشود، امّا در نخستینآشنایی اش با فلسفه ی کانت از ورط هی ایجاد شده میان قلمروی ضرورت و آزادی، و از ستیز میانانگیزههای درونی انسان ناخرسند گشت و بر آن شد تا برخی دیدگا ههای کانت را اصلاح کند.نخست، او در زیبایی شناسی خود به منظور گذر از دوگانهانگار...

متن کامل

زیبایی شناسی خطبۀ آفرینش در پرتو نقد فرمالیستی

The present study is an attempt to investigate the first sermon of NahjulBalāgheh in the light of the formalistic criticism. It deals with the issue that the religious meaning and content of the creation sermon should be considered as a foundation, and how much the form and integration have been regarded, and to what amount the literary text has been observed by the author. Ignoring the non-tex...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023